Koersverhalen

Sponsors in de koers. Wie zijn ze?

We zien hun logo en naam meerdere keren per koers passeren, maar wat zijn de bedrijven die schuilgaan achter de naam? Welke bedrijven sponsoren de koers? En waarom wijzen zoveel renners naar die verdomde hoofdsponsor als ze over de meet rijden. Wij hebben 5 vreemde hoofdsponsors op een rijtje gezet.

Astana, het ensemble van blauw-gele mannetjes onder leiding van Vinokourov die er net een sterk voorjaar achter de rug hebben, is de eerste ploeg in dit rijtje met een nogal vreemde sponsor. Astana is een ploeg die gesponsord wordt door enkele Kazachse staatsbedrijven en is genoemd naar de hoofdstad van de voormalige Sovjetrepubliek. Het vreemde aan de sponsoring van die staatsbedrijven is het feit dat er nergens met een woord gerept wordt over de aard van de bedrijven. Het is dus gissen naar wie of wat de hoofdsponsor van de Kazachse ploeg eigenlijk is.

http://www.astanaproteam.kz

Education First heeft er met 1 monument in 2019 alvast een geslaagd voorjaar opzitten. De jonge Italiaan, Alberto Bettiol is er in geslaagd met koersinzicht en een paar sterke benen de Ronde van Vlaanderen op zijn naam te zetten. Maar wie is de sponsor achter renners als Bettiol, Van Marcke of Woods?

Education First is een taalonderwijsbureau dat studenten de mogelijkheid biedt om een andere taal te leren en de cultuur van een land te ontdekken terwijl ze in dat land studeren. Ze bieden buitenlandse leerprogramma’s aan van 2 tot 52 weken op 50 bestemmingen over de hele wereld. Hun slogan?: “Opening the world through education.”Het is een organisatie met een nobel initiatief. Mensen van over de hele wereld samenbrengen via educatie.

https://bit.ly/2WsVPPg

INEOS is de derde in dit lijstje. Het is een van de grootste chemiebedrijven ter wereld, opgericht door Brits multimiljardair Jim Ratcliffe. De chemiereus is de opvolger van de vorige hoofdsponsor ‘Sky’. INEOS is actief in 24 landen, waaronder ook in België, meerbepaald in Beveren, Brussel en Antwerpen.

INEOS is trouwens lang niet alleen sponsor van het wielrennen. Een ander sponsorproject van INEOS is het breken van de 2 uur-grens op de marathon met langeafstandsloper Eliud Kipchoge. Volgens hen is het breken van die grens, de laatste grote uitdaging in de moderne sportwereld. En ze zijn blijkbaar vastberaden om dat te breken.

https://www.ineos.com

Mitchelton-Scott, een naam waarvan we alvast één deel kennen. Scott. Maar waar staat Mitchelton voor? Mitchelton is een Australische oase van rust. Het is een spa voorzien van een eigen wijngaard op een aantal kilometer van Melbourne. En het ziet eruit zoals je verwacht dat een spa er zou uitzien, fraai dus. De geschiedenis van de plaats gaat terug tot 1836. Thomas Mitchell, een ontdekkingsreiziger, zou de plek toen voor het eerst ontdekken, en er uiteindelijk wonen. De eerste druiven werden geplukt ruim 160 jaar later. Nu is het open om mensen, waarvan hun portemonnee het kan verduren, wat ontspanning aan te bieden.

https://mitchelton.com.au/

De laatste sponsor is Alpecin. Het Duitse merk van moederbedrijf Dr. Kurt Wolff GmbH & Co, is een bedrijf dat haarverzorgingsproducten maakt tegen haaruitval, roos en grijzer wordend haar voor mannen. Het sponsort samen met fabricant van sportkeding ‘Katuscha’ de World Tour ploeg Team Katusha Alpecin.

https://bit.ly/2H9ZX1l

Over de redactie

de Koers redactie

De redactie gaat op zoek naar verhalen. Geef ons wel wat tijd, 't zijn de verhalen die we koesteren. Koers is zoveel meer dan koers alleen.

't Zijn trouwens niet alleen de wielrenners zelf, die spannende verhalen hebben. We gaan op zoek naar mensen met een passie wielrennen, naast de sport. Een fotograaf bijvoorbeeld die in-the-heat-of-the-moment zijn beeld vastlegt, komt waar geen ander komt. En beleeft wat geen ander beleeft. De redactie schrijft, interviewt, redeneert en publiceert.

Reageer

Klik hier op een reactie te geven

Share via