Koersverhalen

En daarmee pasta! (En wat ketchup)

Het is een opvallend beeld, een renner die enkele uren voor de start nog snel een paar honderd gram pasta naar binnen speelt. Het is een beeld dat koers ademt, maar waarom is pasta zo goed voor atleten? Wat doen koolhydraten met je lichaam? En waarom in godsnaam ketchup?

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn eigenlijk niets meer dan een samenraapsel van enkelvoudige of meervoudige suikers. Die suikers hebben één doel, het lichaam voorzien van energie.

Ze komen voornamelijk voor in (en dit zal waarschijnlijk niemand verbazen) suiker, zetmeel (zoals aardappelen, wortels, granen en peulvruchten) en vezels (die vooral in groenten en fuit zitten). Maar opgelet, niet alle koolhydraten leveren die energie even snel.

Trage en snelle suikers

Er is een belangrijk verschil in de verschillende soorten koolhydraten. Enkelvoudige koolhydraten of monosachariden, die je in dextrose en fruit kan terugvinden, worden erg snel door je lichaam opgenomen. Deze worden in de volksmond snelle suikers genoemd. Deze worden ingenomen wanneer je snel je suikers moet aanvullen.

Tweevoudige koolhydraten of disachariden daarentegen, hebben iets meer tijd nodig. Tweevoudige koolhydraten zitten voornamelijk in melk, bietsuiker, rietsuiker én in snoep of sportdrankjes. Deze disachariden moeten eerst door het lichaam omgezet worden in monosachariden, zodat ze door het lichaam verteerd kunnen worden.

Tot slot zijn er nog de meervoudige koolhydraten of polysachariden. Deze zijn het moeilijkste te verteren. Ze bestaan uit honderden monosachariden. Van alle koolhydraten wordden deze het traagst opgenomen door je lichaam, dat komt door de complexe structuur ervan. Dat is een goede zaak als je een duurttraining of een zware wedstrijd voor de boeg hebt. Deze polysachariden vinden we vooral in rijst, volkoren granen, noten en zaden en pasta. Doordat deze trager worden opgenomen heb je geen last van een sterke piek in je bloedsuikerspiegel en wordt je lichaam voor een langere periode voorzien van energie.

Wat eet ik wanneer?

Snelle suikers

Wil je tijdens een inspanning nog snel van suikers voorzien worden? Dan zijn de volgende voedingstoffen het overwegen waard:

  • Snoep
  • Frisdrank
  • Honing
  • Witte pasta
  • Aardappels

Trage suikers

Ben je eerder op zoek naar trage energieleveranciers? Dan eet je enkele uren (of zefls dagen) voor de geplande inspanning het best gerechten die één of meerdere van volgende zaken bevatten:

  • Havermout
  • Groenten
  • Fruit (in fruit kunnen snelle suikers zitten, maar de opname wordt vertraagd door de aanwezigheid van vezels)
  • Brood (van donker meel)
  • Zilvervliesrijst
  • Melk
  • Yoghurt
  • Noten
  • Volkoren granen

Waarom zijn koolhydraten zo goed?

Koolhydraten verschillen zeer sterk van eiwitten en vetten, twee andere manieren waarop ons lichaam energie opslaat. Het grote voordeel van koolhydraten is echter dat ons lichaam de voeding makkelijker opneemt én dat er minder zuurstof nodig is om de voedingstoffen te verwerken. Dat is interessant voor atleten. Tijdens het sporten heb je namelijk een pak minder zuurstof ter beschikking, afhankelijk van de intensiteit. Als je voor en tijdens de inspanning koolhydraten naar binnen speelt (die weinig zuurstof nodig hebben om door je lichaam opgenomen te worden) kan je de inspanning langer volhouden, aan een hogere intensiteit, zonder verlies aan zuurstofcapaciteit.

“Geef de ketchup eens door!”

Om die droge pasta toch wat smaak te geven, zonder te veel vetten naar binnen te spelen, grijpen veel renners en andere atleten naar de ketchupfles achteraan de koelkast. Maar waarom ketchup? Het rode goedje blijkt de perfecte smaakmaker te zijn voor atleten die veel suikers en koolhydraten nodig hebben. In 100 gram ketchup zit bijvoorbeeld 26 gram aan koolhydraten verscholen, waaronder 22 gram suikers. En zoals we ondertussen weten, zijn koolhydraten, in de vorm van suikers voor een inspanning, nooit een slecht idee. Bovendien zit er slechts 0,2 gram vet per 100 gram in het sausje, wat merkwaardig is! Zeker als je het vergelijkt met andere sauzen zoals mayonaise (80 gram vet per 100 gram) of andalouse (60 gram vet per 100 gram). Enkele bekende (ex-)renners staan erom bekend hun pasta wat smaak te geven met ketchup, zoals onze eigenste Johan Museeuw of alleskunner Mathieu Van der Poel.

Smakelijk!

Over de redactie

de Koers redactie

De redactie gaat op zoek naar verhalen. Geef ons wel wat tijd, 't zijn de verhalen die we koesteren. Koers is zoveel meer dan koers alleen.

't Zijn trouwens niet alleen de wielrenners zelf, die spannende verhalen hebben. We gaan op zoek naar mensen met een passie wielrennen, naast de sport. Een fotograaf bijvoorbeeld die in-the-heat-of-the-moment zijn beeld vastlegt, komt waar geen ander komt. En beleeft wat geen ander beleeft. De redactie schrijft, interviewt, redeneert en publiceert.

Reageer

Klik hier op een reactie te geven

Lees meer …