In de media

Campenaerts’ gouden fiets

Het werelduurrecord is mythisch. Het is onvoorspelbaar. Het is afzien. ’t Is koers in zijn puurste vorm. Eén renner tegen de klok. Zo’n onderneming vereist voorbereiding, tot in de puntjes. Elk detail telt in aanloop naar het uur van de waarheid, werkelijk elk detail. Dar hebben ze bij Ridly begrepen.

Het meest opvallende aan de recordpogingen zijn de op maat gemaakte fietsen die op het toneel verschijnen. Ze zitten vaak vol nieuwe snufjes en probeersels, ze springen in het oog. Kortom het zijn knappe staaltjes vakmanschap, vol symboliek. Dat is ook dit jaar niet anders bij Victor Campenaerts, die op dinsdag 16 april zijn uur rijdt. 

Ellebogen op’t stuur

Eén van de meest opvallende toepassingen van Campenarts’ fiets is het stuur en bijhorende beugels. Voor het ontwerp van het stuur werd een afdruk gemaakt van Campenaerts’ armen. Die afdruk werd gebruikt om de beugels digitaal uit te tekenen en uiteindelijk uit te werken. De beugels zijn dus een perfecte kopie van Victors armen. Het is maatwerk pur sang. 

Het stuur werd goedgekeurd door de UCI en werd door Victor een eerste keer getest tijdens het WK tijdrijden in Innsbruck, waar hij brons veroverde.

Bovendien is het stuur minder breed dan een doorsnee tijdritstuur, en geen klein beetje. De zogenaamde ‘base bar’ van de Flying Moustache is amper 33 cm breed. Terwijl die bij doorsnee tijdritfietsen tussen de 38 en 44 cm breed is. Allemaal om de aerodynamica te optimaliseren. Zodra Victor in de beugels ligt is er geen sprake meer van extra turbulentie. De renner en de fiets vormen één geheel. 

Om in te kaderen

Het kader is nog zo’n knap staaltje vakmanschap. De Arena TT, zo heet de fiets, is een exacte kopie van de Dean FAST, één van Victors andere tijdritfietsen. Het frame werd volledig aangepast aan Victors lichaamsbouw. “In plaats van de renner op de fiets te passen, wordt de fiets aan de renner aangepast”, klinkt het bij Ridley.

Gouden tubes

De tubes zijn ook een geval apart. De goudkleurige tubes zijn gemaakt op basis van een zijden karkas. Dit, omdat het de rolweerstand opmerkelijk zou verlagen. Het enige nadeel aan die zijden tubes is dat ze heel snel vergaan. 

Lichter dan een tijdritfiets

Een derde opvallend kenmerk aan de fiets is het gewicht. Aangezien het werelduurrecord verreden wordt op een piste en niet op de weg zijn er een aantal elementen die voor Campenaerts’ Ridley niet van toepassing zijn. Zijn fiets werd dan ook, net als hij, op een streng dieet gezet. De fiets heeft bijvoorbeeld geen remmen, geen versnellingen, slechts één tandblad en het is voorzien van een stel volle wielen. Dit allemaal om de fiets zo snel mogelijk te maken. Het totale gewicht van de fiets bedraagt niet meer dan 7,6kg. 

Aangezien de fiets geen versnellingen heeft, moet het vaste verzet perfect afgesteld worden op de capaciteiten van de renner in kwestie. Het verzet wordt gekozen op basis van de prestaties die de renner geleverd heeft tijdens voorgaande tests. Het verzet waarbij de renner het meeste wattages kan trappen komt meestal als winnaar uit de bus, alhoewel gevoel ook een grote rol speelt. Voor Campenaerts is 63 tandwielen vooraan en 15 achteraan de winnende combinatie.

Live te volgen

De werelduurrecordpoging van Campenaerts zal doorgaan op dinsdag 16 april om 18u Belgische tijd. Het is live te volgen op één of Canvas of via de livestream van Sporza. 

Over de redactie

de Koers redactie

De redactie gaat op zoek naar verhalen. Geef ons wel wat tijd, 't zijn de verhalen die we koesteren. Koers is zoveel meer dan koers alleen.

't Zijn trouwens niet alleen de wielrenners zelf, die spannende verhalen hebben. We gaan op zoek naar mensen met een passie wielrennen, naast de sport. Een fotograaf bijvoorbeeld die in-the-heat-of-the-moment zijn beeld vastlegt, komt waar geen ander komt. En beleeft wat geen ander beleeft. De redactie schrijft, interviewt, redeneert en publiceert.

Reageer

Klik hier op een reactie te geven